What’s in a word….

What’s in a word….

In een bijeenkomst van HRD adviseurs riep iemand het, en de weerklank is blijven hangen: wat is nog echt nieuw in deze tijd? Of is het nieuwe vooral een ander label en is het feitelijk oude wijn in nieuwe zakken?

Die nieuwe methodiek, dat boek met volledig nieuwe kijk op een onderwerp; hoe nieuw is nieuw. En tegelijkertijd, hoe belangrijk is het het dat nieuw ook echt nieuw is in termen van ‘anders’ of ‘baanbrekend’?

Vanuit mijn NLP achtergrond weet ik hoe belangrijk woorden zijn. En hoe belangrijk het is om zelf je eigen woorden te kiezen. Daar heb je verbinding mee, die zeggen precies hoe het voor jou is, wat jij wilt zeggen. Vanuit dat licht is het best logisch dat er zoveel wordt geschreven over schijnbaar hetzelfde. Ergens opnieuw woorden aan te geven betekent wat mij betreft dat het onderwerp resoneert en dat er ruimte is om het verder te onderzoeken en te plaatsen in een ander licht of andere context.
Schrijven over iets wat je bezighoudt, dus er woorden aan te geven, heeft in de eerste plaats waarde voor de schrijver. Hij/zij kauwt op het onderwerp, duikt er dieper in, stelt zich vragen of wordt al schrijvend vanzelf geconfronteerd met vraagtekens. Een passende uitspraak hierbij van Steven Covey is: “als je je iets echt eigen wilt maken, word dan de leraar”. Leg het uit aan een ander. Dat kan door lesgeven, trainen of een presentatie, maar zeker ook in de vorm van een artikel, boek of blog.
En dat laatste ga ik doen! Dit is mijn eerste bescheiden ‘blogje’ en ik kijk uit naar meer. Tot op heden heb ik mezelf de tijd niet gegund om te gaan zitten en te schrijven. Terwijl ik het heel graag doe en het zeer de moeite waard is! Misschien niet altijd ook voor jou, maar dan toch zeker voor mezelf 😉

Dus, vernieuwend? Och, wellicht is dat niet perse waar het om gaat. Leren, leiderschap, samenwerking, verantwoordelijkheid en organisaties bekeken vanuit een ander gezichtspunt, geplaatst in een andere context, verbonden met andere thema’s, daarin zit ‘m het nieuwe veel meer. En daar ga ik over schrijven in m’n blogs.

Ik geloof in verbindingen! De verbinding tussen bedrijfsstrategie en leren, tussen mensen, tussen intern en extern, binnen teams en tussen medewerkers en leidinggevenden. Mijn jarenlange business ervaring ligt bij technische en IT bedrijven, daar voel ik me als een vis in het water. Leren praktisch en concreet maken, daar ga ik voor!

Laat een reactie achter

Je emailadres wordt niet gepubliceerd.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*