Blog

Hoe bepaal je de richting?

Hoe bepaal je de richting?

Recent heb ik 5 methodieken bekeken en vergeleken die allemaal tot doel hebben om input te leveren voor de te kiezen strategie van een bedrijf. Vijf brillen om naar een organisatie te kijken en met de resultaten kunnen fundamentele strategische keuzes worden gemaakt. Door te focussen op de plussen en minnen van de verschillende methodieken werd al snel duidelijk dat er achter elke methodiek aannames verscholen liggen, die je op het eerste gezicht niet zou herkennen. Zo gaat 1 methode alleen uit van ‘wat er is’ en biedt het geen blik op de toekomst. Een andere methode beschouwt een bedrijf als een puur financiële entiteit en heeft geen aandacht voor interne waarden. En weer een andere methode... »

What’s in a word….

What’s in a word….

In een bijeenkomst van HRD adviseurs riep iemand het, en de weerklank is blijven hangen: wat is nog echt nieuw in deze tijd? Of is het nieuwe vooral een ander label en is het feitelijk oude wijn in nieuwe zakken? Die nieuwe methodiek, dat boek met volledig nieuwe kijk op een onderwerp; hoe nieuw is nieuw. En tegelijkertijd, hoe belangrijk is het het dat nieuw ook echt nieuw is in termen van ‘anders’ of ‘baanbrekend’? Vanuit mijn NLP achtergrond weet ik hoe belangrijk woorden zijn. En hoe belangrijk het is om zelf je eigen woorden te kiezen. Daar heb je verbinding mee, die zeggen precies hoe het voor jou is, wat jij wilt zeggen. Vanuit dat licht is het best logisch dat er zoveel wordt geschre... »